استلهام صيغ تشكيلية للنحت البارز من مساقط التصميم العمراني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التعبير المجسم-کلية التربية الفنية-جامعة المنيا

المستخلص

الملخص باللغة العربية
استهدف البحث استلهام صيغ تشكيلية للنحت البارز من مساقط التصميم العمراني، وتدريس النحت البارز لطلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية الفنية باستخدام مدخل جديد يعتمد على مساقط التصميم العمراني لإثراء النحت البارز، كما افترض البحث أنه هناك امكانية لاستلهام صيغ تشكيلية للنحت البارز تعتمد على مساقط التصميم العمراني، وأن دراسة مساقط التصميم العمراني توجد حلول متنوعة لطلاب التربية الفنية،وللتحقق من ذلك اتبع الباحث كلاً من المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي من خلال عينة قوامها (64) طالب وطالبة بالفرقة الرابعة كلية التربية الفنية جامعة المنيا، وتوصل البحث في بعض نتائجه إلى أن دراسة مساقط التصميم العمراني أتاحت رؤية جديدة للصياغات النحتية البارزة لدى طلاب كلية التربية الفنية، كما ساعدتهم على إيجاد مجال لرؤية الطلاب التشكيلية بحلول جديدة ومبتكرة، وايجاد مدخل جديد لتشجيع الطلاب على ممارسة تشكيلات جديدة في أعمال النحت البارز.
وقد أوصى البحث في بعض نتائجه إلى ضرورة الاستفادة من الدراسات والنظريات الرياضية والهندسية في الأعمال الفنية لتحقيق أعمال فنية مبتكرة، والتوجه نحو إجراء البحوث المهتمة بالنحت وعلوم الرياضيات والهندسة لإثراء العملية التعليمية في مجال النحت، والسعي وراء وجهات النظر المختلفة والمبتكرة وإعطائها الفرصة للتجريب والتقويم.
Summary
The research aimed to show the importance of urban design projections in drawing inspiration for plastic formulas for relief sculpture, and put forward a new approach based on urban design projections, assembling relief sculpture in technical colleges, and assumed forms to review plastic formulas for relief sculpture on urban design projections, and that studying urban design projections there are solutions Variety for students of art education, To achieve this, the researcher followed both the analytical descriptive approach and the experimental approach through a sample of (64) male and female students in the fourth year of the Faculty of Art Education, Minia University. It also helped them create space for students to see fine art with new and innovative solutions, and to find a new entrance to encourage students to practice new formations in the works of relief sculpture.
In some of its results, the research recommended the need to take advantage of mathematical and engineering studies and theories in artworks to achieve innovative artworks, and to go towards conducting research interested in sculpture, mathematics and engineering sciences to enrich the educational process in the field of sculpture, and to pursue different and innovative points of view and give them the opportunity for experimentation and evaluation.

الكلمات الرئيسية


  • أولاً: المراجع العربية:

    • مدكور، إبراهيم (1993): الوجيز، الهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية، القاهرة.

    ثانياً: المراجع الاجنبية:

    • Banerjee, T., and Soouthworth, M. (1996): City Sense and City.
    • Banerjee,T. and Loukaitou-Sideris, A. (2011): Companion to Urban Design. Routledge, New York, USA.
    • Carmona, Matthew & others (2003): Public Places- Urban Spaces, Great Britain: Architectural Press.
    • Design: Writing and Projects of Kevin Lynch. MIT Press, third edition, USA.
    • Frey, H. (2005): Designing the City, Toward a more sustainable urban form Spon Press, Taylor & Francis e-Library, USA.
    • Greed, Clara (1998): Introducing Urban Design, Interventions & Responses, 1998.
    • Kasprisin, R. (2011): Urban Design, the composition of complexity. Routledge, New York, USA.
    • Lang, J. (1994): Urban Design, The American Experience, John Wiley & Sons, Inc. New York, USA.
    • Moughtin, Cliff (1992): Urban Design, Street & Square
    • Roy, M. (2009): Planning for Sustainable Urbanisation in Fast Growing Cities, Mitigation and adaptation issues addressed in Dhaka, Bangladesh, Habitat International 33, 276–286.