الرؤية التجريدية لبعض الأعمال النحتية الإغريقية کمدخل لتدريس النحت لطلاب التربية الفنية Abstraction vision of some Greek sculpture works as an entrance of teatching sculptural for art education students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التعبير المجسم،کلية التربية الفنية،جامعة المنيا

المستخلص

سجلت الحضارة الإغريقية تاريخاً وتراثاً فنياً عظيماً ، أستندت عليه کثير من المدارس والفلسفات الحديثة ، والإغريق هم شعب سکنوا جزر اليونان منذ القرن الثاني ق.م ن وقد حبا الله بلادهم بمناخ معتدل ، کما رزقهم موقع جغرافي کثير التلال والهضاب ، جعلها مقسمة الي عدة جزر متصارعة مختلفة القوانين والآلهة ، مما جعلها ترقي وتزدهر بفعل المنافسة بين سکانها .
وقد أستمد الفن الإغريقي فنونه من حضارة جزيرة کريت ومن الحضارة المصرية القديمة ، واشتهرت الحضارة الإغريقية بالفکر والفلسفة السياسية والفن المسرحي والنحت والرسم  ، وانتشرت معابدها وتماثيلها التي مثلت أبطالها وآلهتها أرجاء الأرض أيام الدولة الرومانية والتي استمدت فنونها من الشعب الإغريقي وجعلته طابعها ، وتوسعت فتوحاتها ونشروا فنونهم في کل توسعاتهم، وقد اتسمت تماثيلها بالواقعية الشديدة والبحث عن الجمال المثالي من خلال محاکاة الطبيعة علي أنماط الفلاسفة الجمالية ، وصارت بفعل رقيها وانتشارها مصدر إلهام لأجيال من الفنانين الأوربيين وحتي القرن التاسع عشر ، وهذا ما دعي الباحث للاستفادة من أعمالهم النحتية کنماذج ثابتة يتدرب عليها الطلاب ويحاکوها بفلسفة جديدة ، واستعان الباحث بالأسلوب التجريدي کمدخل يصيغ ويعالج به الطلاب صوراً من تلک الأعمال النحتية الإغريقية ، وقد عرض الباحث علي الطلاب صوراً لبعض الأعمال الإغريقية مع توضيح تاريخها وخصائصها الفنية ، کما عرض مبادئ وأسس الإتجاه التجريدي کفلسفة تستقي بعض أعمالها من الطبيعة لتطفي عليها طابع التلخيص والتبسيط ،
     ويري الباحث أن إعادة صياغة بعض الأعمال النحتية الإغريقية بالأسلوب التجريدي قد يثري الأداء النحتي التجريدي للطلاب ومن هنا تأتي مشکلة البحث في التساؤل التالي : -
 
-     مشکلة البحث:                                                                                   کيف يمکن الإستفاده من تجريد بعض الأعمال النحتية الإغريقية کمدخل لإثراء الأداء النحتي لدي عينة من طلاب التربية الفنيه ؟
-     هدف البحث:                                                                                     الإستفاده من تجريد بعض الأعمال النحتية الإغريقية کمدخل لإثراء الأداء النحتي لدي عينة من طلاب التربية الفنيه.
   -  فروض البحث
-     يمکن الاستفاده من تجريد بعض الأعمال النحتية الإغريقية کمدخل لإثراء الأداء النحتي لدي عينة من طلاب التربية الفنيه.
وتوصل البحث الي مجموعة من النتائج أهمها
-     أمکن الاستفادة من تجريد بعض الأعمال النحتية الإغريقية کمدخل لإثراء الأداء النحتي لدي عينة من طلاب التربية الفنيه.
-      أمکن التحقق من ذلک في ضوء الآتي
1-  الأعمال النحتية الإغريقية مصدر ثري ومتنوع لإثراء أداء الطلاب النحتي من خلال تناوله بالرؤي الحديثة المعاصرة .
2-  تناسبت الرؤية التجريدية کرؤية حديثة ومعاصرة لتناول الکثير من الأعمال النحتية الإغريقية بالتقديم في صورة جديدة تثري فن النحت .
3-  قدم النحت الإغريقي نموذجاً ثابتاً للطلاب للإستعانة به کبديل للنموذج الحي (الموديل) صعب التوفير ببعض الأکاديميات الفنية .
4-  أدت الاستعانه بصور الأعمال النحتية الإغريقية الي إثراء أداء الطلاب النحتي بصورة عامة ، والأداء النحتي التجريدي بصورة خاصة ، ويتضح ذلک من خلال القراءة التشکيلية للأعمال .
 
The Greek civilization recorded a great history and artistic heritage, on which was based many modern schools and philosophies, and the Greeks were the people who inhabited the Greek islands since the second century BC. God gave their country in a temperate climate, as well as a geographical position of many hills and plateaus, making it divided into several conflicting islands of different laws and goddesses, making them thrive and flourish due to competition among their inhabitants.                                                                                                            
The Greek art was derived from the civilization of the island of Crete and from the ancient Egyptian civilization. The Greek civilization was famous for its thoughts, political philosophy, theatrical art, sculpture and painting, and its temples and statues, representing its heroes and goddesses, which spread throughout the land at the era of the Roman state, which derived its art from the Greek people and made it their character, expanded their conquests and spread their art in all their expansions.                                                                                                            
The statues were characterized by extreme realism and the search for the ideal beauty through the simulation of nature on the patterns of aesthetic philosophers, and became due to its development and its widespread, an inspiration for generations of European artists until the nineteenth century, which made the researcher to take advantage of their sculpture as fixed models trained by students and imbued with a new philosophy.                                                                                                   
The researcher used the abstract method as an input to make the students form and deal with the pictures of those works of Greek sculpture. The researcher presented the students with pictures of some Greek works with an explanation of their history and their artistic characteristics, as a presentation of the principles and foundations of the abstract approach as a philosophy that draws some of its work from nature to give it a character of summary and simplification.                                                                                                        
According to the researcher that the rework of some works of Greek sculpture in the abstract method may enrich the abstract sculptural performance of students, and hence comes the problem of the research in the following question:                                                                   
Research problem:
How can the benefit of abstraction of some of the Greek sculpture works as an input to enrich the sculptural performance of a sample of students of art education?                                                                                  
Research Goal:
Take advantage of the abstraction of some Greek sculpture works as an input to enrich the sculptural performance of a sample of students of art education.                                                                                                    
Research hypotheses:
It is possible to take advantage of the abstraction of some Greek sculpture works as an input to enrich the sculptural performance of a sample  of  students  of  art  education .                                                                 
The research reached a number of results, the most important of which are:
-          It was possible to take advantage of the abstraction of some Greek sculpture works as an input to enrich the sculptural performance of a sample of students of art education.
-          This could be verified in the light of the following:
1-    Greek sculpture works represent a rich and diverse source for enriching the students' performance through contemporary modern vision.
2-    The abstract vision has been adapted as a modern and contemporary vision to deal with many Greek sculptural works by presenting them in a new form that enriches the art of sculpture.
3-    The Greek sculpture provided a consistent model for students to use as an alternative to the living module (model), which is difficult to be available in some art academies.
4-    The use of images of Greek sculptural works enriched the students' performance in general and the abstract sculptural performance in particular, as illustrated by the fine and plastic reading of works

الكلمات الرئيسية


  1. ابراهیم فوزی 1990:" مبادئ المیکانیکا الهندسیة"،مکتبة عین شمس ،القاهرة
  2. توماس مونرو 1992:"التطور فی الفنون"،ترجمة:محمد علی أبو درة ،الهیئة المصریة العامة للکتاب،القاهرة،115
  3. ثروت عکاشه 1978:" الإغریق بین الأسطورة والإبداع"، دار المعارف ، القاهرة،
  4. حســن محمـد حســن (1972) : " الفن التشکیلی المعاصر " ، دار الفکر العربی ، القاهرة.
  5. شاکر عبد الحمید 2001: "التفضیل الجمالی"،عالم المعرفة،الکویت،58
  6. شحاته محمد اسماعیل 1985: "منهجیة البحث فی التاریخ إلىونانی"، دار الکتاب الجامعی ، القاهرة
  7. صبحی الشارونی 1993:"فن النحت فی مصر القدیمة وبلاد مابینالنهرین"،الدار المصریة اللبنانیة،القاهرة
  8. عز الدین اسماعیل2003:"الفن والإنسان"الهیئة العامة المصریة للکتاب،القاهرة،
  9. عز الدین نجیب 1999:"أنشودة الیوم"،الهیئة المصریة العامة لقصور الثقافة،القاهرة

10-     فاسیلیکاندنسکی 1994:" الروحانیة فی الفن"،ترجمة فهمی بدوی،الهیئة المصریة العامة للکتاب،القاهرة،76

11-     فاطمه حسان 1962:"دراسات فی فن التعبیر الحرکی "،دار المعارف، القاهرة

12-     لطفی عبد الوهاب یحیی1999:"الیونان مقدمة فی التاریخ الحضاری"،دار المعرفة الجامعیة    ،القاهرة

13-     محسن محمد عطیة2000:"القیم الجمالیة فی الفنون التشکیلیة" ،دار الفکر العربی  ، القاهرة

14-     محمد أحمد ماضی 2003:"مفهوم الحرکة فی منحوتات الحضارتین المصریة القدیمة والإغریقیة فی عصورها المبکرة "،رسالة ماجستیر،کلیة التربیة الفنیة-جامعة حلوان

15-     محمد عزت مصطفی 1970: " قصة الفن التشکیلی " ، دار المعارف ، القاهرة

16-     محمد عزیز نظمی 1984:"القیم الجمالیة"،دارالمعارف،القاهرة ،118

17-     محمود البسیونی 1950: "التجرید فی الفن "، مکتبة النهضة المصریة ،القاهرة،

18-هربرت رید ( 1986) : " الفن الیوم " ، ترجمة محمد فتحی ، جرجس عبده ، دار المعارف ، مصر .

-المراجع الأجنبیة :

19-Wolfflin,H.1972:Introduction To Principles Of Art History" In:H.Bobb E    ssayo In stylistic Analysis N.Y

20www.almaany.com/ar/dict/arar/%D8%B5%D9%8A%D8%A7%D8%BA%D8%A9/

21www/antiquities/bibalex.org/collection/detail.asp.?a=1141&long=ar

22www/hermitagmuseum.org/wps/potal/digital-collection/06 sculpture/49045

23WWW/Pinterest.com/com/pin/287737863663379

24WWW/sotheys.com/en/auctions/ecatalogue/2011/European sculpture-and works-/lot.99.htm

25 www/elmenara.plogspot.com.eg/2010