دلالات التشكيل التعبيري في المسرح السياسي تطبيقاُ على "مسرحية حفلة المجانين" The Semiotics of Expressive Form in Political Theatre An Applied Study of ” The Madmen’s Party ”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب قسم علوم مسرح جامعة المنيا

10.21608/jfea.2025.458965

المستخلص

ملخص البحث:
ظهر المسرح السياسي النفسي في العالم العربي منذ سبعينيات وثمانينيات القرن العشرين، من خلال عدد من المسرحيين الذين دمجوا بين النقد السياسي والتفكيك النفسي للشخصية، إذ تحوّل المسرح من كونه وسيلة ترفيهية إلى أداة ثقافية تعكس التحولات السياسية والاجتماعية. وقد تأثر المسرح المصري بالثورات، لا سيما ثورة يوليو 1952، حيث دبت فيه روح جديدة على مستوى المضمون الفكري والتعبيري، نسجتها عروض مسرحية عكست انطلاقة لروح الشعب المصري التي ظلت حبيسة لفترة طويلة. ذلك أن المجتمع مرّ بتحولات سياسية متعاقبة، كانت بمثابة ثورات نفسية كامنة في الوجدان الجمعي، وصور داخلية تعبّر عن أزمات الإنسان في مواجهة السلطة والواقع.
تُعد الرؤية التشكيلية عنصراً جوهرياً في التعبير عن المسرح السياسي النفسي، حيث تتجاوز حدود الإبهار البصري لتصبح أداة تعبيرية تكشف عن المضامين السياسية والنفسية الكامنة في بنية العمل المسرحي. ففي هذا النوع من الدراما، تصبح عناصر التشكيل المسرحي كـ (الديكور، والإضاءة، والفضاء، والألوان، والملابس) مكونات دلالية تساهم في بلورة المعنى، ونقل دلالات أعمق تحمل رموزًا تتعلق بالشخصيات والأحداث. وتتجلى أهمية هذه العناصر حين تُوظف لتجسيد حالات القلق، والاغتراب، والانفصام، أو التصدع الوجودي الناتج عن الأنظمة القمعية أوالصراعات الداخلية. إذ إن التشكيلات البصرية في هذا السياق تتجاوز الجانب الجمالي أوالزخرفي، لتصبح بمثابة لغة درامية قائمة بذاتها.
قد برز اهتمام ملحوظ من قِبل عدد من مصممي الديكور والمناظر المسرحية، عالمياً وعربياً، بهذا النوع من المسرح، حيث وضعوا بصماتهم التعبيرية من خلال رؤى تشكيلية اتسمت باستخدام الرمزية، والتجريد وتقنيات الحديثة. فنجحوا في خلق صور بصرية تعبّر عن المضمون الخفي الكامن في أعماق الذات البشرية. قامت الباحثة بتجسيد معالجة تشكيلية تناسب مضمون المسرح السياسي النفسي، وذلك من خلال تصميم وتنفيذ العرض المسرحي" حفلة المجانين". 
          The psycho-political theatre in the Arab world began to take shape during the 1970s and 1980s, pioneered by a group of playwrights who integrated political critique with the psychological deconstruction of the human character. Theatre thus evolved from a form of entertainment into a cultural instrument that mirrored socio-political transformations. Egyptian theatre, in particular, was deeply influenced by revolutionary events—especially the July 1952 Revolution, which infused it with a new vitality, both in intellectual substance and expressive form. This was reflected in a wave of theatrical productions that gave voice to a long-suppressed Egyptian spirit. The society, undergoing a series of political upheavals, experienced what could be described as latent psychological revolutions, internalized in the collective consciousness as. images symbolizing the individual’s crisis in confronting authority and reality
    Within this framework, scenographic vision emerges as a vital analytical tool in understanding psycho-political theatre. It surpasses the boundaries of visual spectacle to become a means of expression, revealing the political and psychological subtexts embedded within the dramatic structure. In this theatrical form, scenographic elements,such as set design, lighting, spatial composition, color palette, and costume,function as semantic components, actively contributing to meaning-making and conveying deeper symbolic layers tied to the characters and events.These visual elements are particularly powerful when utilized to depict states of anxiety, alienation, dissociation, or existential rupture resulting from oppressive regimes or inner turmoil. In such contexts, visual composition transcends decorative aesthetics, transforming into a dramatic language in its own right.
    Asignificant interest in this form of theatre has emerged among scenographers,both internationally and within the Arab world, who have left their expressive mark through scenographic approaches characterized by symbolism, abstraction, and the use of contemporary techniques. These artists have succeeded in crafting powerful visual imagery that reflects the hidden dimensions of the human psyche.Within this artistic and theoretical context, the researcher has undertaken a scenographic interpretation aligned with the themes of psycho-political theatre, through the design and realization of the theatrical production"The Madmen's Party"(Ḥaflat al-Majānīn),offering a visual treatment that resonates with the psychological and political depth of the genre.                

الكلمات الرئيسية


  • أولاً: المـراجع العـربية:

    • إبراهيم حمادة (1971): معجم المصطلحات الدرامية والمسرحية(القاهرة)، دار الشعب، ص88
    • أحمد زكي (1982):" المسرح الحي مسرح سياسي"، مجلة فصول(القاهرة)، المجلد الثاني، العدد3، ص89-99
    • أمين العيوطي(1984):" المسرح السياسي"، مجلة عالم الفكر، المجلد الرابع عشر،ع4، ص45.
    • د.حازم شحاتة:" السينوغرافيا" فن تصميم الفضاء المسرحي، الهيئة العامة للكتاب الطبعة الثانية عام 2004م، ص89.
    • حسن محسن(1979):المؤثرات الغربية في المسرح المصري المعاصر، دارالنهضة للنشر(القاهرة)، ص127.
    • رشاد رشدي(1966): ثورة يوليو وخلق مسرح مصري جديد، مجلة المسرح (القاهرة)، العدد31 يوليو.
    • سامي خشبة (1972) : " قضايا معاصرة في المسرح"، دار الحرية للطباعة بغداد،. ص37
    • د.سامي عبد الحميد(1980): "المسرح والسياسة" دراسات في المسرح السياسي العربي"، الهيئة العامة للثقافة ( بغداد)، ص 50–52
    • سعد أردش(1979):المخرج في المسرح المعاصر، مجلة عالم لمعرفة(الكويت)،عدد19،ص54
    • علي عقلة عرسان (1978): سياسة في المسرح، منشورات اتحاد الكتاب (دمشق)، ص43
    • د.نهاد صليحة (1986): المسرح بين الفن والفكر، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ص97.

    12- عمرو دوارة(2021): موسوعة المسرح المصري المعاصر الهيئة العامة للكتاب،9ج، ص120

    ثانياً: المراجع الأجنبية:

    • Encyclopedia of the Stage and Screen Arts, "Laterna Magika","Josef Svoboda", Gale, Oxford Reference
    • Howard, Pamela. What is Scenography? 2nd ed., Taylor & Francis, 2009
    • Josef Svoboda. Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica Inc., 2016. Web. 18 May. 2016
    • Joslin McKinney & Philip Butterworth – The Cambridge Introduction to Scenography, Cambridge University Press, 2015, p 87
    • Kelleher, J. (2009). Theatre & Politics. Methuen Drama .p90-91
    • Scenography: A Handbook for the Theatre" by Pamela Howard, Routledge ,2001,p99-101
    • The Scenography of Josef Svoboda - Jarka Burian- 1974- Wesleyan University Press- p224
    • Theatre and Politics" by Joe Kelleher. Methuen Drama. 2009,p67 .

    ثالثاً: مـواقع الإنترنت:

    • http://www.britannica.com/biography/Josef-Svoboda.
    • http://www.svoboda-scenograph.cz/en/laterna-magika
    • https://alsahwa.om/?p=148869
    • https://digitalcommons.unl.edu/opentheses/22/
    • https://mawrgorshin.com/2023/02/05/analysis-of-wozzeck
    • https://stageandcinema.com/2015/11/02/wozzeck-lyric-opera/"Alban Ber
    • https://www.ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=797581#google_vignette
    • https://www.ilona-landgraf.com/category/companies/european-companies/czech-companies/laterna-magica/
    • https://www.lyricopera.org/shows/upcoming/2015-16/wozzeck
    • https://www.preprints.org/manuscript/202406.1190/v1