" التناول التشكيلي للجسد البدين في فن النحت بين الرمز والتعبير" " The formative treatment of the obese body in the art of sculpture between symbol and impression. "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم النحت-كليه الفنون-جامعة الجميله الاقصر

المستخلص

الملخص
 لقد حظى الجسد البدين في فن النحت بقدر كبير من الاهتمام والتقديس في العصور القديمة وكان رمزاً للخصوبة والنماء، وكان مصدراً لا ينضب له معين لكثير من الحضارات، ومصدرا للوحي والالهام لغالبية الفنانين في العصر الحديث سواء كانوا أجانب أو مصريين.
  وإذا كان تناول الجسد البدين في فن النحت في العصر الحديث اتخذ مناحي كثيرة، فسار واقعي وتارة تعبيري وتارة تجريدياً ربما على سبيل المحاولة قبل الفنانين في تحقيق أكبر قدر ممكن من مواكبة الاتجاهات الحديثة والتي كان لها عظيم الأثر في إنتاج النحاتين في العصر الحديث والمعاصر ..
هذا فإن دافع الباحث لتناول الجسد البدين في فن النحت هو محاولة من أجل عرض وبحث تطور تجارب النحاتين في هذا المنحى وتحليل الدوافع التي كانت وراء صياغة أعمالهم في هذا الشكل ونذكر منهم تجارب المثال فرانسيسكو زونغا، المثال فرناندو بوتيرو، المثال جان لويس توتان، المثال دور هيساكرز، المثال معتصم الكبيسي، المثال خالد ضوا، المثال محمد الفيومي، المثال أيمن سعداوي، المثال أحمد عسقلاني، في نهاية المطاف توصل الباحث لمجموعة من النتائج والتوصيات التي استنتجها من خلال البحث.
  Summary
       The obese body in the art of sculpture attracted great attention and reverence in ancient ages. It was a symbol of fertility and growth. It was an inexhaustible source of inspiration for many civilizations, and a source of inspiration for the majority of artists in the modern era, whether foreign or Egyptian. While the treatment of the obese body in the art of sculpture in the modern era took many aspects, it went realistic, sometimes expressive, and sometimes abstract, perhaps as an attempt by artists to achieve as much as possible to keep pace with modern trends, which had a great impact on the production of sculptors in the modern and contemporary era.
The researcher’s motivation to address the obese body in the art of sculpture is an attempt to present and research the development of the experiences of sculptors in this area and to analyze the motives that were behind formulating their works in this form. We mention among them the experiences of the sculptor Francisco Zonga, the sculptor Fernando Botero, the sculptor Jean-Louis Totan, and the sculptor Dor Hisakers, the sculptor Moatasem Al-Kubaisi, the sculptor Khaled Dhawa, the sculptor Muhammad Al-Fayoumi, the sculptor Ayman Saadawi, the sculptor Ahmed Askalani. Ultimately, the researcher reached a set of results and recommendations that he concluded through the research.

الكلمات الرئيسية