الاستفادة من العلامات الارشادية المختلفة لاستحداث معلقات فنية معاصرة في مجال الاشغال الفنية تصلح للعرض داخل المباني Benefit from Signage to Create Contemporary Pendants in Craft Field Suitable for Display Inside Buildings
الملخص العربي:
العلامات الارشادية لها تاريخ قديم ويمكن تعريفها على أنها أي نوع من الرسومات المرئية يتم إنشاؤها لعرض المعلومات على جمهور معين. نجدها في كل مكان في الشوارع والمطارات وداخل المباني وخارجها وهي ذات ألوان وأحجام وأشكال مختلفة تختلف بناء على الموقع والقصد. هي سهام وأشكال هندسية لها قوة هائلة في توصيل رسالة للمتلقي يقوم بتصميمها مصممو الجرافيك لعبور الحواجز اللغوية.
تنحصر مشكلة البحث في كيف يمكن الاستفادة من التصميمات الجرافيكية للعلامات الارشادية المختلفة لاستحداث معلقات فنية معاصرة تصلح للعرض داخل المباني. وترجع أهمية البحث إلى السعي في فتح آفاق جديدة للتعامل مع ما حولنا من تصاميم نستلهم منها لعمل معلقات فنية معاصرة بإخراج فني غير تقليدي عن طريق التجريب. ويهدف البحث إلى إيجاد مداخل تجريبية جديدة في مجال الاشغال الفنية وذلك عن طريق الكشف عن دور الخامة الجمالي في الربط بين التصميم والتنفيذ. يفترض الباحث أن هناك إمكانية للاستفادة من التصميمات الجرافيكية للعلامات الارشادية لاستحداث معلقات فنية معاصرة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي في الإطار النظري، والتجريبي في الإطار العملي وذلك للتحقق من فرضية وأهداف البحث.
استنتج الباحث أن التصميمات الجرافيكية للعلامات الارشادية ممكن الاستفادة منها لاستحداث معلقات فنية معاصرة تصلح للعرض داخل المباني وذلك من خلال استخدام خامات مختلفة وتوليفها في مجال الاشغال الفنية. وكذلك أدت الاستعانة بالخلفيات الهندسية المجردة والعضوية والملونة مكان الخلفيات الواقعية في العلامات الارشادية إلى تعزيز الجانب الجمالي ورفع القيمة الفنية لها. كما أن التنوع في استخدام الشبكات في الإخراج الفني للمعلقات ساهم مساهمة كبيرة في الوصول إلى معلقات تتسم بالإبداع والابتكار والمعاصرة. Abstract:
Signage has an ancient history and can be defined as visual graphics created to display information to a specific audience. They can be found everywhere, in streets, airports, and inside and outside buildings. Signage come in different colors, sizes and shapes that differ according to the location and purpose. They are arrows and geometric shapes that have tremendous power in delivering a message. They are designed by graphic designers to cross language barriers.
The research problem is how to benefit from graphic designs of signage to create contemporary Pendants suitable for display inside buildings. The importance of research is to open new horizons to deal with designs around us that we get inspired by to create contemporary artworks through experimentation. The research aims to find new experimental approaches in the field of craft by revealing the aesthetic role of the material in linking design and implementation. The researcher assumes that there is a possibility to benefit from graphic designs of signage to create contemporary artworks. The researcher used analytical descriptive method in theoretical framework, and experimental method in the practical framework in order to verify the hypothesis and objectives of research.
The researcher concluded that the graphic designs of signage can be used to create contemporary artworks suitable for display inside buildings by using different materials and their synthesis in craft field. The use of abstract, organic, and colorful backgrounds instead of realistic backgrounds in signage enhanced the aesthetic aspect and raised its artistic value. The diversity of the use of Grids in framing the artworks contributed greatly to reaching creative, innovative and contemporary artworks.
Arntson, A (2003): Graphic Design Basics. 10 Davis Drive Belmont, USA: Wadsworth, a division of Thomson Learning, Inc.
Beard, Fred K. (2017): The Ancient History of Advertising: Insights and Implications for Practitioners.Journal of Advertising Research. 57 (3): 239–244.
Berryman, G (1984): Notes on Graphic Design and Visual Communication. Los Altos, USA: William Kaufmann, Inc.
Corballis, P. (1989):Pub Signs. Lennard/Queen Anne press.
Eckhardt, G. and Bengtsson, A. (2008): Pulling the White Rabbit Out of the Hat: Consuming Brands in Imperial China.Advances in Consumer Research, European Conference Proceedings. Vol. 8, 2008.
Horberry, Tim, et al (2004): Transport Signs and an Overview of This Book. in Castro, C & Horberry, T (2004): The Human Factors of Transport Signs. CRC Press, London.
Petty, R.D. (2016): A History of Brand Identity Protection and Brand Marketing. inThe Routledge Companion to Marketing History, G. Brian Jones, Mark Tadajewski (eds), Oxon, Routledge, p. 99.
A.H.D (2000): The American Heritage Dictionary of the English Language (Fourth ed.) Houghton Mifflin Company (2000).
Van Voorst, Robert (2019): World RELG, introduction to world religions. 4th Cengage, Boston- USA.
فاضل المسري, علي. (2023). الاستفادة من العلامات الارشادية المختلفة لاستحداث معلقات فنية معاصرة في مجال الاشغال الفنية تصلح للعرض داخل المباني Benefit from Signage to Create Contemporary Pendants in Craft Field Suitable for Display Inside Buildings. مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية, 7(1), 300-332. doi: 10.21608/jfea.2023.308832
MLA
علي فاضل المسري. "الاستفادة من العلامات الارشادية المختلفة لاستحداث معلقات فنية معاصرة في مجال الاشغال الفنية تصلح للعرض داخل المباني Benefit from Signage to Create Contemporary Pendants in Craft Field Suitable for Display Inside Buildings", مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية, 7, 1, 2023, 300-332. doi: 10.21608/jfea.2023.308832
HARVARD
فاضل المسري, علي. (2023). 'الاستفادة من العلامات الارشادية المختلفة لاستحداث معلقات فنية معاصرة في مجال الاشغال الفنية تصلح للعرض داخل المباني Benefit from Signage to Create Contemporary Pendants in Craft Field Suitable for Display Inside Buildings', مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية, 7(1), pp. 300-332. doi: 10.21608/jfea.2023.308832
VANCOUVER
فاضل المسري, علي. الاستفادة من العلامات الارشادية المختلفة لاستحداث معلقات فنية معاصرة في مجال الاشغال الفنية تصلح للعرض داخل المباني Benefit from Signage to Create Contemporary Pendants in Craft Field Suitable for Display Inside Buildings. مجلة الفنون التشکيلية والتربية الفنية, 2023; 7(1): 300-332. doi: 10.21608/jfea.2023.308832