تصور مقترح لبرنامج قائم على استخدام منصة فصول جوجل کأحد أدوات التعلم الهجين لإثراء التصميمات الزخرفية خلال جائحة کوفيد-19 A Program Based on the use of Google Classroom as a Hybrid Learning Tool for Enriching Decorative Designs the COVID -19 Pandemic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قس علوم الترية لفنية-کلية التربية الفنية-جامع المنيا

2 قسم علوم التربية الفية-کلية التربية الفنيةجامعة المنيا

3 قسم التصميمات الزخرفية-کلية التربية الفنية-جامعة المنيا

المستخلص

ملخص البحث باللغة العربية:
يهدف البحث الحالي إلى عرض البرنامج القائم على استخدام منصة فصول جوجل کأحد أدوات التعلم الهجين في إثراء التصميمات الزخرفية خلال جائحة کوفيد-19، وتحليل أدوات منصة جوجل للتعرف على مدى اثرائها للتصميمات الزخرفية. حيث يفترض قدرة البرنامج القائم منصة فصول جوجل في إثراء التصميمات الزخرفية.
اتبع البحث المنهج الوصفي والتحليلي في دراسة منصة فصول جوجل الفن، لاکتشاف مدي ملائمة أدواتها وقدرتها على اثراء التصميمات الزخرفية خلال جائحة کوفيد-19. والمنهج الوصفي والتحليلي في عرض تصور برنامج قائم على استخدام منصة فصول جوجل کأحد أدوات التعلم الهجين في إثراء التصميمات الزخرفية من خلال عرض وتحليل خصائص التصميمات الزخرفية في التراث الإسلامي کنموذج. واکدت نتائج البحث على قدرة البرنامج على اثراء التصميمات الزخرفية.
الکلمات الدالة:الصف المقلوب- التعلم الهجين– منصة فصول جوجل - التصميمات الزخرفية- التراث الاسلامي – کوفيد-19.
ملخص البحث باللغة الإنجليزية:
This research aims to present a program based on the use of the Google Classroom platform as one of the blended learning tools to enrich decorative designs during the Covid-19 pandemic, and to analyze the Google platform tools to identify the extent of its enrichment of decorative designs. It assumes the ability of the existing Google Classroom platform to enrich decorative designs.
The research followed the descriptive and analytical approach in studying the Google Classroom platform, to discover the suitability of its tools and their ability to enrich decorative designs during Covid-19 pandemic. The descriptive and analytical approach in presenting the concept of a program based on using the Google Classroom platform as one of the Blended learning tools in enriching decorative designs by presenting and analyzing the characteristics of decorative designs in the Islamic heritage as a model. The results of the research confirmed the ability of the program to enrich decorative designs.
Key words: Flipped Classroom strategy – Blended Learning – Google Classroom - Decorative design – Islamic heritage - Covid-19 - Novel coronavirus.

الكلمات الرئيسية


الخلیفة، حسن جعفر؛ مطاوع، ضیاء الدین محمد (2015)
استراتیجیات التدریس الفعال، الریاض، مکتبة المتنبی.
الزین، حنان أسعد (2015)
أثر استخدام استراتیجیة التعلم المقلوب على التحصیل الأکادیمی لطالبات کلیة التربیة بجامعة الأمیرة نورة بنت عبد الرحمن، المجلة الدوریة للعلوم المتخصصة، المجلد (4)، العدد (1).
الشرمان، عاطف أبو حمید (2015)
التعلم المدمج والتعلم المعکوس، عمان، دار المسیرة.
الفار، إبراهیم عبد الوکیل (2015)
تربویات تکنولوجیا العصر الرقمی: سلسلة تربویات الحاسوب، استخدام الحاسوب وتکنولوجیا المعلومات فی التربیة، الدلتا لتکنولوجیا الحاسبات، طنطا.
الکحیلی، ابتسام سعود (2015)
فاعلیة الفصول المقلوبة فی التعلم، المدینة المنورة، مکتبة دار الزمان.
عبد الکريم، أحمد (2007)
النظم الإيقاعية في جماليات الفن الإسلامي، أطلس للنشر والإنتاج الإعلامي، القاهرة.
المراجع باللغة الإنجليزية:
The effects of the classroom flip on the learning environment: A comparison of learning activity in a traditional classroom and a flip classroom that used an intelligent tutoring system (Doctoral dissertation, The Ohio State University)
Strayer, J. (2007).
The short history of flipped learning, Flipped Learning network.
Bergmann, J. & Sams, A. (2012)
Learning Management System (LMS) and Learning Content Management System (LCMS) at Virtual University. In 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE), Johor, Malaysia. http://www. isqae. com
Sejzi, A. A., & Arisa, B. (2013).
The flipped classroom: A survey of the research. In ASEE national conference proceedings, Atlanta, GA (Vol. 30, No. 9, pp. 1-18).‏
Bishop, J. & Verleger, M. A. (2013, June)
Theoretical Research and Instructional Design of the Flipped Classroom., Applied Mechanics and Materials Vols. 543-547, pp. 4312-4315.
Zhou, G. & Jiang, X. (2014)
E-Learning concepts, trends, applications. © Epignosis LLC. All rights reserved, 315 Montgomery Street, 8th and 9th Floors, San Francisco, California, A 94104, United States of America, at: www.efrontlearning.net.
Epignosis LLC (2014).
The learning management system matters in face-to-face higher education courses. Journal of Educational Technology Systems, 48(2), 255-275
Washington, G. Y. (2019).
Usability of the Learning Management System and Choices of Alternative. In the International Conference on Education, Psychology, and Social Sciences (ICEPS); Tokyo University of Science: Tokio, Japan (pp. 252-259).
Kaewsaiha, P. (2019).
Design and Development E-Learning System by Learning Management System (LMS) in Vocational Education. Online Submission, 9(1), 1059-1063
Rabiman, R., Nurtanto, M., & Kholifah, N. (2020).
Flipped Classroom model before and during COVID-19: using technology to develop 21st century skills. Interactive Technology technology to develop 21st century skills. and Smart Education.
Latorre-Cosculluela, C., Suárez, C., Quiroga, S., Sobradiel-Sierra, N., Lozano-Blasco, R., & Rodríguez-Martínez, A. (2021)
Evaluating the Technology-Enhanced Flipped Classroom Through the Students’ Eye: A Case Study. In Proceedings of‏ the 3rd International Conference on Research in Education (Vol. 1, pp. 25-33).‏
Fuchs, K. (2021).
Social Isolation and Acceptance of the Learning Management System (LMS) in the time of COVID-19 Pandemic: An Expansion of the UTAUT Model. Journal of Educational Computing Research, 59(2), 183-208
Rabiman, R., Nurtanto, M., & Kholifah, N., 2020) (Raza, S. A., Qazi, W., Khan, K. A., & Salam, J., (2021)
المواقع الالکترونية:
Google Classroom