المزاوجة بين التصميم ثنائي الأبعاد وجماليات النحت البارز فى اثراء الملصق الإعلاني لدى طلاب کلية التربية الفنية Two-dimensional design combination and relief aesthetics in enriching the poster to students of Art Education Faculty

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التصميمات الزخرفية-کلية التربية الفنية-جامعة المنيا

2 قسم التعبير المجسم-کلية التربية الفنية-جامعة المنيا

المستخلص

لم يعد هناک فواصل بين مجالات الفن المختلفة من تصوير ونحت وتصميم...... إلخ ولم تعد هناک خامات قاصرة على مجال فني دون الآخر، بل أن التقنيات ذاتها لم تعد تستخدم في مجال منفرد، فقد تغيرت النظرة لتناول العمل الفني سواء من خلال الممارسة أو التلقي، فالعمل الفني في النهاية هو مدرک بصري يعکس أحاسيس الفنان وأفکاره ومشاعره .
ولقد ظهرت اتجاهات فنية حديثة تدعو إلى تغيير القواعد الفنية التقليدية المتعارف عليها واسقاط الحواجز والفروق بين مجالات الفنون التشکيلية  المختلفة ، ومن ثم تتداخل بعضها البعض وتتکامل, هذا التکامل هو من أهم اهداف التربية الفنية و فى بناء معلم التربية الفنية فى عصرنا الحديث
من هذا المنطلق وهو التکامل بين مجالات الفن التشکيلى يسعى هذا البحث الى  التکامل بين فن التصميم وفن النحت البارز فى محاولة للأستفادة من جماليات التصميم ثنائى الابعاد و جماليات النحت البارز فى إثراء  الملصق الاعلانى الذى يعد من   أهم مجالات التربية الفنية التى تؤثر فى المجتمع , ويستخدم أسلوبا تصميما يحقق التوازن بين التعليم الادراکى الذى يستخدم اللغة اللفظية وبين التعليم البصرى الذى يتعامل مع قيم بصرية ,فقد أصبح الملصق الاعلانى جزء هام من الحياة البصرية المعاصرة للانسان واصبح يساعد فى تشکيل وجدانه وفکره وتوجهاته سواء کان مقصده اعلانيا او تجاريا او ثقافيا او علميا ......
مما سبق يتضح أهمية البحث وهو السعي إلى المزاوجة بين مجالين من مجالات الفنون، بين النحت البارز والتصميم ثنائى الابعاد، بحثاً عن الخروج عن الشکل النمطي لتصميم وانتاج الملصق الاعلاني بشکل أکثر جاذبية وغير.
وتتحدد مشکلة البحث فى السؤال التالى:کيف يمکن الاستفادة من المزاوجة بين التصميم ثنائى الابعاد وجماليات النحت البارز فى إثراء الملصق الاعلانى ؟
ومن أهم أهداف البحثالاستفادة من المزاوجة بين بين أسس بناء التصميم ثنائى الابعاد والنحت البارز فى إثراء الملصق الاعلانى , و کسر النمطية فى بناء وتصميم وإخراج الملصق الاعلانى , والاستفادة من جماليات النحت البارز فى إثراء مجال التصميم .
ومن أهم نتائج البحث : ان المزاوجة بين عناصر التصميم ثنائى الابعاد والعناصر ثلاثية الابعاد( التمثل النحت البارز) تثرى الملصق الاعلانى بشکل عام , وان إستخدام عناصر بارزة (ثلاثية الابعاد) کأحد عناصر الملصق الاعلانى يعتبر أداة جذب  وشد إنتباه للمشاهد , وان  دقة إختيار العناصر التى تم  تجسيمها ونحتها يثرى المعنى والهدف والرسالة من الملصق الاعلانى نفسه , مزاوجة الطالب لخبراته وتقنياته الفنية فى عدة مجالات فنية مختلفة تثرى شخصيته وتفتح مجالات إبداعية جديدة له .
 
There are no longer separations between different art fields of photography sculpture and design…. etc. There is no longer any fields that are limited to a technical field without the other, and that the same techniques are no longer used in a single field, the outlook has changed for the art work, either through practice or receive .The artistic work in the end is a visual perception that reflects the artist's feelings, thoughts and addresses them in the recipient as well as  seeks to that artist with all his abilities and skills of the raw materials in his hands, including the formality characteristics and form features. Recent technical trends have emerged to change traditional technical norms and drop barriers, differences between the various areas of plastic arts, then overlap each other and integrated, this integration is one of the most important objectives of art education and in improving the art education teacher in modern times .from this view point, the integration of plastic arts fields, this research seeks to integrate the design art and sculpture art in an attempt to benefit from two-dimensional design combination and relief aesthetics in enriching the poster which is one of the most important fields of art education that affect in society It uses a design style that balances the Perceptual learning that uses verbal language and visual education that deals with visual values ,the poster has become an important part of contemporary human lifeand helps to form his conscience ,thought and orientations, whether its purpose is advertising, commercial, cultural or scientific.
The research problem is determined by the following question: How can we make use of the combination of two-dimensional design and relief aesthetics to enrich the poster?
The research importance: it seeks to combine two fields of arts, between relief and two-dimensional design, looking for a way out of the stereotype of the design and production of advertising poster more attractively
The main research objectives: the combination of the construction of the two-dimensional design and the relief in enriching the advertising poster, and breaking the stereotypes in the construction, design and output of advertising poster, and take advantage of the aesthetics of prominent sculpture in enriching the field of design.
Most important results of the research:The combination of two-dimensional design elements and three-dimensional elements (the representation of a relief) has enriched the poster in general, and the use of relief elements (three-dimensional) as one of the elements of the poster is a tool to attractthe viewer attention, and the accuracy of the elements selection, The meaning, purpose and mission of the poster itself, matching the student with his / her expertise and technical techniques in various artistic fields, enhancing his personality and opening up new creative fields.





جدول رقم (2)